Het echte Twee voor Twaalf gevoel in een applicatie

Het programma Twee voor Twaalf is al jaren een succes op televisie. Toen BNN-VARA besloot om bij de kennisquiz een mobiele applicatie te lanceren, was het dan ook belangrijk dat de app zo dicht mogelijk bij het programma zou blijven. Als de gebruiker Twee voor Twaalf op zijn smartphone speelt, moet hij zich bij Astrid Joosten in Hilversum wanen.

sfeer en inhoud

De vertaalslag van tv naar applicatie is gemaakt op sfeer en inhoud. Dat de app het echte Twee voor Twaalf gevoel oproept, is mede te danken aan het visual design: de vormgeving komt overeen met de sfeer in de televisiestudio. Om de inhoudelijke vertaalslag te maken, werd elk programmaonderdeel tegen het licht gehouden.

Projectleider Maurice Castagna van Elastique: “De structuur van het spel bleef hetzelfde, net als de puntentelling. Samen met BNN-VARA bedachten we oplossingen voor spelelementen die in de app niet mogelijk waren. Je speelt het spel bijvoorbeeld niet twee tegen twee, maar solo en tegen een willekeurige speler of Facebook-vriend. De encyclopedieën die je waarschijnlijk niet in je tas hebt, zijn vervangen door een Google zoekscherm. En natuurlijk is ondanks de afwezigheid van Astrid Joosten vals spelen onmogelijk gemaakt.”

een app voor

Twee voor twaalf

Klant vara
Oplevering Maart 2015
 
Wat wij deden - Interface design
- Visual design
- Game development
- iOS development
- Android development
- Push implementatie