Datagedreven transformeren binnen de digitale transformatie

Data is overal; de hele maatschappij is data driven. Datagedreven management is dan ook een essentieel onderdeel van de digitale transformatie.

Data wordt nog te vaak onderschat terwijl het van levensbelang kan zijn binnen verschillende processen van de bedrijfsvoering. Hoe kan data helpen bij goed digitaal transformeren? Dat gaan we uitleggen aan de hand van wat voorbeelden.

Overleven: voor de customer journey

Datagedreven transformeren kan dus van levensbelang voor de continuïteit van de organisatie zijn. Data spelen een belangrijke rol in het volgen van jouw relaties binnen de customer journey, oftewel de reis die iemand aflegt naar een conversie. Het biedt bijvoorbeeld inzicht in hoe jouw doelgroep tot een aankoop overgaat, wat weer de basis kan vormen voor product(door)ontwikkeling of het verbeteren van de klantreis. Zo weet een supermarkt precies op welke hoogte zij een bepaald product of merk moeten plaatsen, omdat dit uit data is gebleken.

Maar het kan nog veel verder gaan. Een pizza merk met verschillende outlets in een stad heeft bijvoorbeeld data over de customer journey van hun klanten. Op basis van verkoopdata kunnen zij trends analyseren en krijgen zij inzicht in de exacte vraag naar hun producten. Hierdoor kunnen zij voorspellen hoeveel pizza’s fungi er worden besteld in een bepaald gebied en bijna exact op welk tijdstip. Zij maken deze pizza’s van tevoren en zorgen ervoor dat ze op het juiste tijdstip op de correcte temperatuur zijn. Vervolgens laten zij de bezorgers in de ‘voorspelde’ juiste buurten en tijdstippen rondrijden met de juiste aantallen pizza’s en smaakvarianten. Hiervan weten ze op basis van de data nagenoeg zeker dat consumenten ze gaan bestellen. De klanten hoeven dan nog maar 5 minuten te wachten, minmaal 45 minuten bij de lokale pizzeria op de hoek. Hierdoor is de customer experience beter en zullen veel klanten terugkeren, en via word of mouth het pizza restaurant aanbevelen. De kosten van het slimme pizzarestaurant gaan ook naar beneden; zij weten al welke pizza’s worden besteld en dus welke ingrediënten nodig zijn, waardoor er slimmer kan worden ingekocht en er minder verspilling is. Dit is een voorbeeld van hoe data invloed heeft op de winstgevendheid van een bedrijf.

Voorspellen: voor datagedreven asset management

Een belangrijke stroming binnen de digitale transformatie is datagedreven asset management, waarbij het uitlezen van data van assets een belangrijke rol speelt voor organisaties. Hierbij kun je door middel van de slimme inzet van IoT, assets zoals keukenapparatuur, schakelkasten etc monitoren en voorspellen wanneer deze bijvoorbeeld aan vervanging toe zijn of onderhoud behoeven.

Een mooi voorbeeld heeft betrekking op een fietsverhuurbedrijf. De fietsen van dit bedrijf zijn voorzien van een slim systeem, waardoor de fiets goed uit te lezen is. Hierdoor weet het bedrijf bijvoorbeeld na hoeveel kilometer de banden gemiddeld vervangen moeten worden of na hoeveel omwentelingen de ketting onderhoud vereist. Dit blijkt namelijk uit de data die het bedrijf uit de fietsen ‘leest’. Het voordeel is dat het bedrijf al weet wanneer bepaalde handelingen vereist zijn en daarop in kan spelen door zich goed voor te bereiden. Ook in andere bedrijfstakken zijn daar veel voordelen te behalen. Zo kunnen service monteurs beter worden ingepland, gaan zij op het juiste moment op stap met de juiste onderdelen en instructie, is er geen sprake van een overvolle en overbodige voorraad en wordt een totale efficiënte inzet van resources gerealiseerd. In algemene zin leidt deze kosten besparing en betere klantervaring tot de gewenste winstoptimalisatie.

Groeien: voor winstoptimalisatie

Het nut van data (binnen de digitale transformatie) wordt dus onderschat en veel bedrijven weten niet op welke manieren of niveaus ze data het beste kunnen inzetten om hun doeleinden te bereiken. Uit de bovenstaande voorbeelden blijkt dat optimaal gebruik en management van data kan zorgen voor een grote mate van efficiency, inzicht en voorspellende waarde die veelal leidt tot winstoptimalisatie bij organisaties. Oftewel: lagere kosten en hogere klanttevredenheid!

Aan de slag met data management

Wil je hiervan profiteren? Bereid je dan goed voor, zorg voor een kwalitatief data warehouse, stel bijpassende algoritmes in en ontwikkel producten gebaseerd op de data uit de customer journey. Vraag je af of je de data wel juist verzamelt, of je dit veilig doet, op de correcte manier uitleest en dat op de juiste manier in (digitale) producten vertaalt. Elastique helpt en hielp al een aantal organisaties met deze uitdagingen. Ben jij benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen, dan horen we dat uiteraard graag!

Vraag vrijblijvend een gratis quickscan aan

Ben jij klaar voor een digitale transformatie? Elastique is jouw digitale transformatie partner. Vraag een gratis quickscan aan! Ontdek hoe wij jouw positie op de markt versterken met slimme oplossingen en digitale producten.

De laatste Elastique insights in je mailbox?

Laat je gegevens achter.

* Verplichte velden