Insights

Digitale transformatie binnen het MKB: Dit is de visie van Elastique

Ondernemend Nederland is in verwarring. Hoe antwoord te geven op het feit dat ondernemers achterlopen bij de adoptie van digitalisering in hun organisaties?

Ze zijn er nog niet klaar voor, zegt het meest recente jaarbericht - De Staat van het MKB. Ondernemingen hebben een keur aan software, veelal gebaseerd op de oude strategie van de onderneming. Ondernemers hebben door dat ze mee moeten in de digitale transformatie van hun onderneming. Ze hebben alleen geen idee hoe! Vaak hebben ze niet de juiste mensen aan boord en in het woud van mogelijkheden, oplossingen en agency’s zien ze door de bomen het bos niet meer. IT is ook opeens een boardroom issue; zelfs raden van commissarissen agenderen dat in het directieoverleg.

De aanloop naar de digitale transformatie

Steeds vaker krijgt Elastique die cri de coeur op haar bord van de eigenaren van die ondernemingen. Begrijpelijk, want als je als ondernemer goed hebt nagedacht over je stip op de horizon over 5 jaar en de visie en missie van je organisatie helder hebt bepaald, doemen de volgende problemen op: hoe vind ik daar digitaal aansluiting bij en wat gaat die transformatie me kosten? Ben ik in staat die investering te dragen en binnen welke termijn ga ik die transformatie realiseren?
Onze visie is dat een MKB-onderneming niet de financiële middelen en tijd heeft om een langlopend transformatietraject in te gaan met vele experimenten. Met deze visie in ogenschouw richt Elastique zich met het “First time right” principe als specialist op het helpen van MKB ondernemingen bij hun digitale transformatie.

Onze visie op de digitale transformatie

En dan die digitale transformatie, het buzz word in de MKB-markt. De digitale transformatie…

  1. …begint vanuit het perspectief van de business. Dat is immers waar het allemaal mee is begonnen. Denk aan klanten werven en behouden, omzetgroei realiseren, winstmarges optimaliseren en een toekomstbestendige en duurzame operatie runnen.
  2. …is vaak het domein van de CIO. Visie, strategie, verantwoordelijkheid en uitvoering moeten belegd worden bij iemand die onderdeel is van de directie, die budget en mandaat heeft. Vaak worden we ook geconfronteerd met het feit dat het MKB geen CIO heeft en die functie steeds vaker ingevuld wordt door de CFO of CEO.
  3. …is iets anders dan digitaliseren. Transformeren is meer. Een digitale transformatie vraagt om visie en strategie. Het zegt iets over de toekomst van de organisatie.
  4. …is het vliegwiel van de groei. Dit gebeurt door in te zetten op technologische ontwikkelingen, een ander business model, nieuwe distributiekanalen, etc.
  5. …moet als business critical worden gezien. Het is pure noodzaak, het móet. Niet transformeren staat gelijk aan een onzekere/geen toekomst.

En daarom doen wij wat wij doen!

Hopelijk heeft dit je wat meer inzicht gegeven in de wereld en werkwijze van Elastique, maar schroom niet om ons een berichtje te sturen als je aanvullende vragen hebt! Binnenkort komen we met een Whitepaper die dieper ingaat op de Digitale transformatie van MKB bedrijven.

Vond je dit artikel interessant en wil je er nooit meer 1 missen? Schrijf je dan hieronder in voor onze Insights nieuwsbrief.

De laatste Elastique insights in je mailbox?

Laat je gegevens achter.

* Verplichte velden