Digitale transformatie binnen het MKB

Waarom de digitalisering in 1x goed moet gebeuren

‘In 1x goed’ klinkt vanzelfsprekend en logisch, maar wat bedoelen we precies met ‘in 1x goed’ en waarom is dit zo belangrijk voor het MKB?

Geen ruimte om te experimenteren

Bij grote organisaties is het gebruikelijk om zoveel mogelijk te experimenteren en hoort het maken van fouten zelfs bij het uitvoeren van deze experimenten. Maar binnen het MKB is er juist behoefte aan een andere aanpak. Digitaal transformeren binnen het MKB draait namelijk om het direct maken van de juiste keuzes, waardoor de transformatie in 1x goed verloopt. Om dit te bewerkstelligen is het aan te raden om op zoek te gaan naar een partner die ervaring heeft binnen het MKB. Je hebt namelijk een partner nodig die snapt wat de specifieke uitdagingen van deze bedrijfstak zijn.

Risico om achter te lopen op de markt

Over het algemeen realiseren MKB’ers zich terdege dat goed gedigitaliseerde bedrijven succesvoller zijn dan niet goed gedigitaliseerde bedrijven. Dus onderkennen ze de noodzaak van de digitale transformatie van hun businessmodel. Waar vaak geen rekening mee gehouden wordt is dat deze transformatie impact heeft op de gehele bedrijfsvoering.

Een mooi voorbeeld is de taxibranche. Deze markt heeft als geen ander ondervonden dat je makkelijk uit de markt gedrukt kan worden door een partij die een zeer sterke digitale propositie combineert met een klant gedreven approach. Had deze bedrijfstak eerder de behoefte van de gebruikers in kaart gebracht en daarop het businessmodel gedigitaliseerd, dan was de schade wellicht veel minder groot geweest. Echter gaat die transformatie dan veel verder dan simpelweg een app in de markt zetten; de chauffeurs moeten aangesloten worden op deze app, de afhandelingen van de betalingen wordt anders en er wordt op een andere manier gecommuniceerd met de klantenservice… Dit zijn zomaar een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voordat je begint aan de digitalisering van je businessmodel.

Daarnaast wil je als organisatie een duidelijk beeld hebben van welke invloed de digitalisering op de financiën gaat hebben. Wat is bijvoorbeeld het businessmodel? Digitalisering kost geld, maar wat levert het de komende jaren qua winstgevendheid op?

Digitalisering is niet gemakkelijk en in veel gevallen hebben de verantwoordelijken binnen MKB-organisaties weinig ervaring met de materie. Anders dan bij bijvoorbeeld corporates is er geen hele innovatie afdeling met een Chief Information Officer, die als een soort start-up experimenten aan het uitvoeren is. Wij snappen dit, want het is ook een gecompliceerd en vooral gepersonaliseerd proces. Maar digitalisering is wel noodzakelijk om relevant te blijven. Hier hadden we het al eerder over in de blog over onze ‘why’. Hierin omschreven we de aanloop naar de digitale transformatie en zetten we de vijf kenmerken van de digitale transformatie op een rijtje.

Nogmaals, goed gedigitaliseerde bedrijven zijn succesvoller dan niet goed gedigitaliseerde bedrijven. Maar je kunt het je als MKB-bedrijf vaak niet permitteren om fouten te maken bij zo’n gecompliceerd proces, omdat je anders wellicht een (niet meer in te halen) achterstand opbouwt. Daarom is het belangrijk om er zeker van te zijn dat de digitalisering direct goed gebeurt!

Maar welke stappen moet je dan ondernemen?

De reden waarom je moet digitaliseren en waarom het in 1x goed moet is hopelijk wat duidelijker, maar hoe pak je dit aan? Elastique werkt met een duidelijk stappenplan. Dit plan geeft je inzicht in welke zaken je zeker moet doen om de digitalisering van jouw MKB-bedrijf succesvol te laten verlopen, voordat je start. Hoe de invulling van de stappen er exact uit ziet, hangt heel erg af van de fase van volwassenheid waarin jij je als MKB-bedrijf bevindt. Sommige bedrijven weten al precies wat ze willen, andere bedrijven weten alleen dat ze moeten digitaliseren maar hebben geen idee hoe of wat.

Ondanks dat het dus nogal afhangt van het soort bedrijf en vooral de volwassenheid van het bedrijf, is het ons gelukt om een stappenplan te formuleren. Een stappenplan waarin wij de ondernemer een eerlijk en duidelijk beeld voorschotelen over de digitale transformatie. Deze delen we in de volgende blog met je. Als eerste op de hoogte zijn? Schrijf je hieronder in voor de nieuwsbrief en je krijgt hem direct in je mailbox.

De laatste Elastique insights in je mailbox?

Laat je gegevens achter.

* Verplichte velden