Digitalisering, waar moet je budgettair rekening mee houden?
Veel CFO’s denken dat na de investering in de bouw van de applicatie de meeste kosten van de digitalisering zijn gemaakt. Fout! Ontdek de verborgen kosten.
Waar CFO’s vroeger vooral verantwoordelijk waren voor de administratieve en financiële organisatie, wordt door technologische ontwikkeling en de behoefte aan digitalisering die primaire taak nu steeds breder.
Uit een onderzoek van het Amerikaanse adviesbureau FTI Consulting onder 150 CFO’s bleek dat 90% van hen tegenwoordig een belangrijke rol heeft bij het ondersteunen van het operationele prestatiemanagement, de technologiestrategie en talentonwikkeling.
De rol van de CFO is binnen de digitale transformatie van een organisatie zeer belangrijk en mag niet onderschat worden.
Zeker bij de afdelingen van de CFO’s gaat digitalisering vaak sneller dan bij andere onderdelen van het bedrijf. Er is bijvoorbeeld steeds meer data beschikbaar en Excel spreadsheets hebben allang plaats gemaakt voor data warehouse systemen. Deze ervaring maakt de CFO dus bij uitstek de geschikte persoon om de digitale transformatie vorm te geven.
De CFO heeft met de digitale transformatie vooral winst maximalisering als doel. Meer inzicht in de kosten en de klantreis zijn hierin van cruciaal belang. De CFO moet door op de juiste manier te digitaliseren als het ware “voorspellende gaven” krijgen. ‘Predictive analysis’ noemen we dit. Op deze manier speelt de CFO een belangrijke rol bij de kostenbesparing en de effectiviteit van het verkoopproces.
Het verband tussen IT, predictive analysis en de CFO werd duidelijk tijdens de hele situatie rondom het coronavirus. Toen is gebleken dat de digitale transformatie een urgent proces is. Het is namelijk duidelijk geworden dat goed gedigitaliseerde ondernemingen beter presteren in de huidige crisis. Zij zijn flexibeler en konden dus makkelijker inspelen op de veranderende situatie. Hierdoor werd thuiswerken bijvoorbeeld makkelijker maar kon ook sneller het business model aan de nieuwe situatie aangepast worden. Wanneer er toch bezuinigd moest worden, werd dit gedaan op basis van de inzichten die de digitalisatie hun biedt.
In het project dat wij met koepelorganisatie voetbalvakbond FIFPRO deden, bleek hoe sterk het verband tussen de digitale transformatie en kostenbesparing was. De digitale transformatie leidde direct bij de eerste versie tot een grote tijdsbesparing. En tijd is geld. De wereldwijde enquête scheelde de analisten bijvoorbeeld al vier maanden werk. Lees meer over FIFPRO in onze case.
Als expert op het gebied van digitale transformatie hebben wij steeds vaker contact met de CFO van een MKB-bedrijf. Van de CFO’s horen wij dat zij zich begrepen voelen, omdat we snappen dat het over winstoptimalisering gaat. Heb jij een case die jij met ons wilt bespreken? Neem dan contact met ons op.
Ben jij klaar voor een digitale transformatie? Elastique is jouw digitale transformatie partner. Vraag een gratis quickscan aan! Ontdek hoe wij jouw positie op de markt versterken met slimme oplossingen en digitale producten.
Veel CFO’s denken dat na de investering in de bouw van de applicatie de meeste kosten van de digitalisering zijn gemaakt. Fout! Ontdek de verborgen kosten.
Waar CFO’s vroeger vooral verantwoordelijk waren voor de administratieve en financiële organisatie, wordt door technologische ontwikkeling en de behoefte aan digitalisering die primaire taak nu steeds breder.
Uit onderzoek van Capgemini blijkt dat maar liefst vier op de vijf consumenten (81%) eerder geld zouden besteden aan een product of dienst bij een bedrijf waar ze een betere klantervaring krijgen. De customer experience is meer dan ooit van cruciaal belang voor een bedrijf om te overleven. Dit mag je als organisatie niet onderschatten.
Laat je gegevens achter.