Rol van de CFO binnen de digitale transformatie wordt onderschat

Waar CFO’s vroeger vooral verantwoordelijk waren voor de administratieve en financiële organisatie, wordt door technologische ontwikkeling en de behoefte aan digitalisering die primaire taak nu steeds breder.

Uit een onderzoek van het Amerikaanse adviesbureau FTI Consulting onder 150 CFO’s bleek dat 90% van hen tegenwoordig een belangrijke rol heeft bij het ondersteunen van het operationele prestatiemanagement, de technologiestrategie en talentonwikkeling.

De rol van de CFO is binnen de digitale transformatie van een organisatie zeer belangrijk en mag niet onderschat worden.

Waarom is dit nu belangrijk?

Zeker bij de afdelingen van de CFO’s gaat digitalisering vaak sneller dan bij andere onderdelen van het bedrijf. Er is bijvoorbeeld steeds meer data beschikbaar en Excel spreadsheets hebben allang plaats gemaakt voor data warehouse systemen. Deze ervaring maakt de CFO dus bij uitstek de geschikte persoon om de digitale transformatie vorm te geven.

De CFO heeft met de digitale transformatie vooral winst maximalisering als doel. Meer inzicht in de kosten en de klantreis zijn hierin van cruciaal belang. De CFO moet door op de juiste manier te digitaliseren als het ware “voorspellende gaven” krijgen. ‘Predictive analysis’ noemen we dit. Op deze manier speelt de CFO een belangrijke rol bij de kostenbesparing en de effectiviteit van het verkoopproces.
Het verband tussen IT, predictive analysis en de CFO werd duidelijk tijdens de hele situatie rondom het coronavirus. Toen is gebleken dat de digitale transformatie een urgent proces is. Het is namelijk duidelijk geworden dat goed gedigitaliseerde ondernemingen beter presteren in de huidige crisis. Zij zijn flexibeler en konden dus makkelijker inspelen op de veranderende situatie. Hierdoor werd thuiswerken bijvoorbeeld makkelijker maar kon ook sneller het business model aan de nieuwe situatie aangepast worden. Wanneer er toch bezuinigd moest worden, werd dit gedaan op basis van de inzichten die de digitalisatie hun biedt.

Waarom een CFO zo belangrijk is voor de digitale transformatie

  1. De CFO is de schakel tussen de rest van de organisatie. De CFO wordt bij steeds meer projecten betrokken en is de bron van betrouwbare voorspellingen binnen MKB-bedrijven. CFO’s kunnen de rest van de organisatie voorzien van informatie en data die op hun afdeling thuishoren. Dit koppelproces maakt de CFO de schakel tussen de andere afdelingen.
  2. De CFO is de expert op het gebied van risicobeheer. Risicobeheer was altijd al een essentieel aspect van de rol van CFO’s. Denk aan het beheersen van omzetrisico’s, kostenrisico’s of andere financiële risico’s. Deze rol wordt veranderd, uitgebreid en belangrijker door IT, aangezien er nu steeds meer data beschikbaar is.
  3. De CFO vindt kostenbesparing vaak de belangrijkste reden om te beginnen met de digitale transformatie. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de CFO’s kostenbesparing als hoofdreden noemt om te beginnen met de digitale transformatie. CFO’s houden zich van origine al bezig met budgettering, investeringen, het schetsen van het kostenplaatje en het realiseren van efficiëntere workflows - onderwerpen die in de digitale transformatie van groot belang zijn. Niet voor niks zeggen CFO’s vaak dat hun eigen afdeling het verst digitaal getransformeerd is. Hiervoor is wel een solide business model nodig.
  4. De CFO wil winstoptimalisatie behalen. CFO’s moeten zorgen voor winstoptimalisatie. Hun rol is verschoven van ‘cost architect’ naar ‘business value architect’; CFO’s helpen daadwerkelijk om meer waarde te creëren en zo winstoptimalisatie te realiseren. Denk maar eens aan het verbeteren van de klantreis door middel van de digitale transformatie, waar we het in de vorige blog over hadden. Wanneer de customer journey is geoptimaliseerd, gaan mensen meer kopen dan dat ze normaal gesproken zouden doen. Zo wordt er meer omzet en in combinatie met een kostenreductie uiteindelijk meer winst behaald.
  5. De CFO gaat meepraten op het gebied van data beveiliging. Doordat de CFO inzicht heeft in alle data en processen, kunnen zij zien dat de verwachtingen van klanten onwijs snel veranderen - vooral als het neerkomt op de veiligheid en het management van data. Hierdoor weten zij: de verwachtingen op strategisch niveau worden niet behaald, wanneer databescherming en datagebruik niet snel genoeg wordt ontwikkeld. Een voorbeeld hiervan is de cloud. De CFO kan de keuze maken dat alle data naar de cloud moet om data beter te beveiligen. Hier kun je meer over lezen in onze eerdere blog over de voordelen van de cloud.

Voorbeeldcase: FIFPRO

In het project dat wij met koepelorganisatie voetbalvakbond FIFPRO deden, bleek hoe sterk het verband tussen de digitale transformatie en kostenbesparing was. De digitale transformatie leidde direct bij de eerste versie tot een grote tijdsbesparing. En tijd is geld. De wereldwijde enquête scheelde de analisten bijvoorbeeld al vier maanden werk. Lees meer over FIFPRO in onze case.

Tot slot

Als expert op het gebied van digitale transformatie hebben wij steeds vaker contact met de CFO van een MKB-bedrijf. Van de CFO’s horen wij dat zij zich begrepen voelen, omdat we snappen dat het over winstoptimalisering gaat. Heb jij een case die jij met ons wilt bespreken? Neem dan contact met ons op.

Vraag vrijblijvend een gratis quickscan aan

Ben jij klaar voor een digitale transformatie? Elastique is jouw digitale transformatie partner. Vraag een gratis quickscan aan! Ontdek hoe wij jouw positie op de markt versterken met slimme oplossingen en digitale producten.

De laatste Elastique insights in je mailbox?

Laat je gegevens achter.

* Verplichte velden